2777
2789
عنوان

فضایل امیرالمومنین

37 بازدید | 3 پست

📣 #اطلاعیه


📜 انتشار فایل متنی جلسات سخنرانی استاد علوی تهرانی

با موضوع فضائل امیرالمؤمنین حضرت علی علیه‌السلام


رسول خدا فرمودند: اگر انبوه درختان قَلم باشند، و دریا مُرکّب، و تمام جنّیان حساب‌گر، و تمام انسان‌ها نویسنده باشند؛ قادر به شمارش فضائل علی بن ابی‌طالب نخواهند بود.


استاد علوی تهرانی در ابتدای سخنرانی خود در جلسۀ هفتگی نهم اردیبهشت ۱۴۰۴ که در مسجد حضرت امیر علیه‌السلام با موضوع «لقب صدّیق در قرآن و سنّت» برگزار گردید؛ اعلام کردند که به یاری خداوند متعال، در ابتدای هر یک از جلسات سخنرانی خود، یک فضیلت از فضائل امیرالمؤمنین حضرت علی علیه‌السلام را بیان خواهند کرد.

از آن جلسه تاکنون، برخی از فضائل حضرت با منابع و مآخذ آن ارائه شده است.

جهت بهره‌مندی مخاطبان گرامی از این معارف و برای آشنایی بیشتر با فضائل، متن این مباحث، به صورت مجزّا و به دو شکل "پُست خلاصه" و "متن کامل" (به صورت فایل پی‌دی‌اف) در حال آماده‌سازی است و ان‌شاءالله از این هفته و به ترتیب، منتشر خواهد شد.

لازم به ذکر است شماره‌گذاری بحث فضائل در این فایل‌ها، بر اساس نوبت انتشار آن‌ها خواهد بود.


@Fares_ir

شیعیان من هرگاه که آب گوارا نوشیدیدمرایادکنید اگرازشهیدیاغریبی یادشدبرمن ندبه کنید ای کاش درروزعاشوراهمگی بودیدتاببینید چگونه برای طفل خودآب طلب کردم امارحم نکردند

.

فضیلت یکم:

ولایت امیرالمؤمنین رحمت خاص خداوند متعال


خداوند در قرآن کریم از رحمت خودش گاه به رحمت واسعه تعبیر کرده است: و رحمتم همه‌چیز را فرا گرفته است. (اعراف:۱۵۶)

پس این رحمت واسعه‌ تمام حقایق جهان را فرا گرفته است. امیرالمؤمنین این آیه را امیدوارکننده دانسته است. لذا رحمت خداوند عام است و همه‌چیز را فرا می‌گیرد؛ در حالی که عذاب او خاص است و تنها شامل حال عده‌ای می‌شود.


خداوند گاهی هم از رحمت خودش به یک‌نوع رحمت خاص تعبیر کرده است:

اگر پروردگارت می‌خواست همۀ مردم را یک امت قرار می‌داد؛ ولی آن‌ها همواره در اختلاف هستند. مگر کسانی که پروردگارت به آن‌ها رحم کرده؛ و برای همین آن‌ها را آفریده است. (هود:۱۱۸ و ۱۱۹)

یعنی خداوند اگر می‌خواست اراده‌ا‌ش بر این تعلق می‌گرفت که همهٔ مردم را تحت یک امت واحد (امت اسلام) قرار بدهد. اما این مردم همواره در حال اختلاف هستند. پس خداوند در انتخاب هدایت انسان‌ها را مسلوب‌الإختیار قرار نداده؛ و هر کس مختار است هر راهی را که می‌خواهد انتخاب کند. اما اگر خداوند می‌خواست همۀ انسان‌ها مسلمان می‌شدند. مردم همواره در اختلاف هستند مگر کسانی که خداوند آن‌ها را مشمول یک‌نوع رحمت خاص قرار داده است؛ و اساسا به همین سبب که این عده را مشمول آن رحمت خاص خود قرار بدهد خلق‌شان کرده است.


پس یک‌نوع رحمت خداوند وجود دارد که همه را فرا می‌گیرد؛ چه بخواهند و چه نخواهند. هر کس باشد و در هر کجا که باشد.


اما یک‌نوع رحمت هم وجود دارد که خاص است. این رحمت خاص اگر شامل همه بشود تمام اختلاف‌ها از بین خواهد رفت.

خداوند از این رحمت خاص اینگونه یاد کرده است: ما رحمت خود را به هر کس که بخواهیم مخصوص می‌گردانیم. (یوسف:۵۶)

پس این رحمت یک رحمت خاص است؛ و همه‌چیز را فرا نمی‌گیرد.


حال باید دید چه کسانی مشمول این رحمت خاص می‌شوند:

و ما او را در رحمت خود داخل کردیم؛ بی‌تردید او از صالحان بود. (انبیاء:۷۵)

این آیه‌ دربارۀ حضرت لوط است.

خداوند می‌فرماید که ما‌ لوط را داخل در رحمت خودمان کردیم. چرا؟‌ چون او از صالحان بود.

لذا شایستگی داخل شدن در این رحمت را داشت. این رحمت همان رحمت خاص خداوند است.


خداوند در آیاتی دیگر از چند پیامبر یاد کرده و دربارۀ آن‌ها می‌فرماید: و إسماعیل و إدریس و ذوالکفل را [یاد کن] که همه از صابران بودند؛ و آن‌ها را در رحمت خود داخل کردیم چون از شایستگان بودند. (انبیاء:۸۵ و ۸۶)


پس این بزرگواران نیز در این رحمت خاص وارد شدند؛ به این دلیل که از صالحان بودند. یعنی دارای قابلیت و شایستگی بودند.

پس برای اینکه خداوند ما را داخل در این رحمت خاص خود کند، باید یک‌نوع شایستگی در ما وجود داشته باشد.


مصداق بارز ورود به این رحمت خاص انبیاء هستند. لذا در این زمینه بین انبیاء هیچ تفاوتی وجود ندارد:

ما میان هیچ‌یک از پیامبران او فرق نمی‌گذاریم. (بقره:۲۸۵)

یعنی خداوند در داخل نمودن انبیاء‌ به این رحمت خاص هیچ تفاوتی قائل نشده است.


البته میان انبیاء از نظر فضائل برتری و اختلاف وجود دارد؛ اما از نظر حقایق هیچ اختلافی وجود ندارد.


آن‌وقت ثمرۀ داخل شدن در این رحمت چه خواهد بود؟

خداوند در سورۀ شوری آیۀ ۸ از این رحمت صحبت کرده: و اگر خداوند می‌خواست همۀ آن‌ها را امت واحدی قرار می‌داد. ولی هر کس را که بخواهد در رحمتش داخل می‌کند و برای ظالمان هیچ ولیّ و یاوری نخواهد بود.

یعنی خداوند تنها یک عده‌‌ای را داخل در این نوع از رحمت خود کرده و همه را داخل نکرده است. این رحمت رحمتی‌ست که اگر کسانی در آن داخل بشوند از افتراق و اختلاف در میان آن‌ها هیچ خبری نخواهد بود. لذا خداوند هر کس را که بخواهد داخل در این رحمت می‌کند. اگر کسی وارد این نوع از رحمت نشد جایگاهش جایگاه ظالمان خواهد بود؛ و برای ظالمان در روز قیامت نه سرپرستی خواهد بود و نه یاوری! پس هر کجا که اختلاف وجود دارد این نوع از رحمت وارد نشده؛ و توهم آن است که وجود دارد.


عمر بن جبیر از امام صادق روایت کرده که ایشان دربارۀ آیۀ فوق (شوری:۸) فرمودند:

مقصود از این رحمت، ولایت علی بن ابی‌طالب(علیه السلام) است.


ولایت علی بن ابی‌طالب همان رحمت خاص خداوند است، که تنها عده‌ای را فرا می‌گیرد؛ نه همۀ انسان‌ها را.


ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

خلاصه سخنرانی

استاد سید محمدباقر علـوی تهـرانی

مـوضــوع : #فضائل_امیرالمؤمنین

بخش اول

ابتدای جلسه سـه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۴

مسـجـد حضـرت امیـــر علیه‌السـلام


@Fares_ir

شیعیان من هرگاه که آب گوارا نوشیدیدمرایادکنید اگرازشهیدیاغریبی یادشدبرمن ندبه کنید ای کاش درروزعاشوراهمگی بودیدتاببینید چگونه برای طفل خودآب طلب کردم امارحم نکردند

بچه‌ها، دیروز داشتم از تعجب شاخ درمیاوردم

جاریمو دیدم، انقدر لاغر و خوشگل شده بود که اصلا نشناختمش؟!

گفتش با اپلیکیشن زیره لاغر شده ، همه چی می‌خوره ولی به اندازه ای که بهش میگه

منم سریع نصب کردم، تازه تخفیف هم داشتن شما هم همین سریع نصب کنید.

.

لذا خیلی به این مسئله فکر نکنید که جمعیت غیر شیعه و دشمنان تشیع زیاد است؛ و تعداد ما اندک!

چون این رحمت یک رحمت خاص است؛ و خداوند ورود به آن را برای هر کسی اراده نفرموده است.

حتما باید قابلیت و شایستگی در شخص وجود داشته باشد.

لذا تمام این آیات، آیات امیدبخش است. شیعه در اقلیت هست؛ اما قلیل بودنش عددی و کمی‌ست؛ و کیفی نیست. لذا اگر ۳۱۳ نفر از خواص آن‌ها پیدا بشود، عالمی را دچار تحول و تغییر خواهند کرد. چون مشمول رحمت خاص خداوند شده‌اند. پس به تعداد نیست؛ بلکه به کیفیت است.

لذا اگر کسی بخواهد نسخه‌ای برای وحدت‌ بپیچد، فقط و فقط باید محور آن امیرالمؤمنین و ولایت ایشان باشد.


متأسفانه عده‌ای برخلاف نص صریح قرآن عمل می‌کنند بعد می‌خواهند که جامعۀ اسلامی را به سمت وحدت سوق بدهند. خب این ممکن نیست. این نسخه‌ای که شما برای وحدت پیچیده‌اید چارۀ کار نیست؛ بلکه نسخه‌ای که قرآن کریم پیچیده چارۀ کار است. اگر جامعه‌ای داخل در این رحمت شد دیگر در آن تفرقه و اختلاف وجود نخواهد داشت. پس برای وحدت یک نسخه بیشتر وجود ندارد.


حضرت صدیقهٔ طاهره(سلام الله علیها) در خطبۀ فدکیۀ خود به همین حقیقت اشاره فرموده‌اند: پس خداوند امامت [و رهبری] ما را مایۀ ایمنی از تفرقه قرار داده است.


پس رهبری اهل بیت است که جلوی افتراق در جامعه را می‌گیرد؛ نه مصالح جامعه.

امروز، هیچ کار شایسته‌ای برای امیرالمؤمنین انجام نمی‌شود.

مرحوم علامه‌ امینی به تنهایی و با نوشتن کتاب الغدیر چنان بلایی بر سر‌ دانشمندان آن‌ها آورده است که تا امروز نتوانسته‌اند پاسخی به این کتاب بدهند.

اما امروز با این همه امکانات یک کتاب در حد الغدیر نوشته نشده است!

البته این‌ها نابود شدنی هستند. چون قرآن کریم فرموده است: حق آمد و باطل نابود شد؛ بی‌تردید باطل نابود شدنی‌ست. (اسراء:۸۱)


پس باطل رفتنی‌ست؛ چون ریشه ندارد. چیزی هم که ریشه نداشته باشد بقاء ندارد. لذا نسخه، نسخۀ حضرت زهراست؛ که منطبق بر قرآن کریم است.


ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

خلاصه سخنرانی

استاد سید محمدباقر علـوی تهـرانی

مـوضــوع : #فضائل_امیرالمؤمنین

بخش دوم

ابتدای جلسه سـه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۴

مسـجـد حضـرت امیـــر علیه‌السـلام


@Fares_ir

شیعیان من هرگاه که آب گوارا نوشیدیدمرایادکنید اگرازشهیدیاغریبی یادشدبرمن ندبه کنید ای کاش درروزعاشوراهمگی بودیدتاببینید چگونه برای طفل خودآب طلب کردم امارحم نکردند
ارسال نظر شما
این تاپیک قفل شده است و ثبت پست جدید در آن امکان پذیر نیست

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2790
2778
2791
2779
2792