آیا در اسلام مرد برای ازدواج مجدد و گرفتن زن دوم باید از زن اول خود کسب اجازه کند و زن منوط به اجازه دادن زن اول است و اجازه زن اول الزامی است
خیر، اجازه زن اول برای ازدواج دوم مرد اجباری و الزامی نیست و از نظر شرعی ازدواج دوم بدون اجازه او باطل محسوب نمیشود با این حال، برای ثبت رسمی ازدواج مجدد، مرد باید از دادگاه اجازه بگیرد.
در صورت ازدواج دوم بدون رضایت همسر اول یا کسب اجازه از دادگاه، زن میتواند با استناد به عسر و حرج یا شروط ضمن عقد، درخواست طلاق دهد و مرد نیز با مجازاتهایی مانند جزای نقدی یا حبس روبرو خواهد شد.
در اسلام، برای ازدواج مجدد مرد با زن دوم، کسب اجازه از زن اول الزامی نیست و از نظر شرعی و قانونی صحیح است، اما به تازگی درقانون ایران، مرد برای ثبت رسمی ازدواج دوم بدون رضایت زن اول با موانع قانونی روبرو است.
در واقع، قانون برای حمایت از حقوق زن اول، حق طلاق را به او میدهد و مرد اگر بدون اجازه همسر اول و بدون طی مراحل قانونی ازدواج کند، با پیامدهای قانونی مواجه میشود درصورتی که شرعا مجاز است مردان در دین اسلام میتوانند با رعایت شرایط شرعی، بیش از یک همسر داشته باشند و این امر از نظر فقهی نیازی به اجازه زن اول ندارد.
حکم شرعی ازدواج دوم مرد بدون اذن همسر اول، صحت آن است مگر در ازدواج با خواهر زاده یا برادر زاده های همسر اول که صحت آن، منوط بر اذن زن اول میباشد.
در پاسخ به این پرسش که آیا برای ازدواج دوم، اجازه زن اول لازم است یا خیر؟
باید گفت، قانون گذار، در هیچ یک از قوانین خود، شرط صحت ازدواج مجدد مردان را اذن همسر اول ندانسته و این بدان معنا است که حتی اگر مرد، بدون اذن همسر اول، اقدام به ازدواج مجدد کند، مساله ای از حیث بطلان یا عدم نفوذ ازدواج مجدد، متوجه او نخواهد شد.
اما، چنانچه مردی بدون اذن همسر اول خود ازدواج کند، این حق قانونی به همسر او داده خواهد شد که بتواند، به واسطه عسر و حرج ناشی از این امر، از همسر خود، طلاق بگیرد، بدون اینکه برای این جدایی، نیاز به اذن مرد داشته باشد.
شرع اسلام، ازدواج مجدد مرد و تعدد زوجات او را جز در دو مورد، منوط بر اذن و اجازه همسر اول او ندانسته و تنها، در ازدواج مرد با خواهر زاده ها و یا برادرزاده های زن، از رضایت همسر اول سخن گفته است و اذن زن را شرط صحت نکاح صورت گرفته میداند.
یعنی، چنانچه مردی بخواهد که به عنوان همسر دوم، با خواهر زاده یا برادرزاده همسر اول خود ازدواج کند، باید از زن اول خود، اذن بگیرد.
در غیر این دو مورد، اذن همسر اول برای ازدواج دوم مرد، شرط نیست و باید گفت، حکم شرعی ازدواج دوم مرد بدون اذن همسر اول این است که این ازدواج صحیح بوده و اذن زن، تاثیری در بطلان یا عدم نفوذ نکاح صورت گرفته نخواهد داشت؛ مگر اینکه مرد، بدون اذن همسر اول، با خواهر زاده یا برادر زاده او، ازدواج کند.