در ادامه، یک طرح درس تلفیقی گروهی به روش تلفیقی برای پایههای چهارم، پنجم و ششم ابتدایی با موضوع دهه فجر از کتاب هدیههای آسمان آورده شده است. این طرح بهصورت کامل، دقیق و ریز به ریز نوشته شده و با تلفیق چند درس دیگر نیز همراه است.
---
🟨 طرح درس تلفیقی گروهی به روش تلفیقی
عنوان درس: دهه فجر؛ هدیه آزادی
پایه: چهارم، پنجم و ششم ابتدایی
موضوع: آشنایی با مفهوم آزادی، فداکاری و ایثار در انقلاب اسلامی ایران از منظر دینی و ملی
مدت زمان آموزش: ۹۰ دقیقه (دو جلسه ۴۵ دقیقهای)
تعداد فراگیران: در قالب گروههای ۴ یا ۵ نفره
منبع اصلی: هدیههای آسمان
منابع تلفیقی: فارسی، مطالعات اجتماعی، قرآن، هنر
---
✅ اهداف آموزشی
🎯 اهداف کلی:
آشنایی با ارزشهای انقلاب اسلامی از منظر آموزههای دینی
ایجاد علاقه و انگیزه در دانشآموزان برای شناخت ایثارگران و شهدا
درک اهمیت آزادی، استقلال و عدالت در جامعه اسلامی
🎯 اهداف جزئی:
شناخت نمادها و شعارهای انقلاب
درک نقش رهبری امام خمینی (ره) در پیروزی انقلاب
شناخت پیوند ارزشهای اسلامی با مفاهیم انقلابی
پرورش روحیه احترام به وطن، ایثار و همبستگی دینی
🎯 اهداف رفتاری (سطح یادگیری بلوم):
سطحانتظار رفتاری
دانشیبتواند ۲ شعار مهم انقلاب و نام امام خمینی (ره) را ذکر کند.
مهارتیبتواند در گروه، یک پوستر از دستاوردهای انقلاب طراحی کند.
نگرشیعلاقه و احترام به آرمانهای انقلاب را در گفتار و رفتار نشان دهد.
---
🧰 وسایل کمکآموزشی:
کلیپ از سخنرانی امام (ره)، سرودهای انقلابی، پوستر دهه فجر، حدیث مرتبط، قرآن، رنگ، کاغذ رنگی، ماژیک، وایتبرد، کارتهای سوال
---
🧩 مراحل تدریس به روش تلفیقی
🟠 بخش اول: مقدماتی (فعالسازی ذهن)
زمانفعالیت معلمفعالیت دانشآموز
۱۰ دقیقهپخش سرود «الله اکبر»، پرسش: چرا این سرود برای انقلاب بود؟گوش دادن، مشارکت در بحث
---
🔵 بخش دوم: ارائه درس (محتوای اصلی)
زمانفعالیت معلمفعالیت دانشآموزروش
۱۵ دقیقهخواندن حدیث پیامبر: «حبالوطن من الایمان»، تبیین ربط حدیث با انقلابگوش دادن، بیان نظر درباره حدیثبحث هدایتشده
۱۵ دقیقهپخش کلیپ کوتاه از ورود امام خمینی (ره) + توضیح دستاوردهای انقلابمشاهده، پاسخ به پرسشهای معلمتدریس ترکیبی (نمایشی، تصویری، بیانی)
---
🟢 بخش سوم: فعالیت گروهی
زمانفعالیت معلمفعالیت گروههاابزارخروجی
۲۵ دقیقهتقسیم دانشآموزان به ۵ گروه:
۱. گروه شعارهای انقلابی
۲. گروه نقاشی از صحنههای انقلاب
۳. گروه ساخت روزنامهدیواری
۴. گروه داستاننویسی از زبان یک کودک در انقلاب
۵. گروه خوانش حدیث و معنی آنهر گروه فعالیت مشخص را انجام داده و ارائه میدهدکارت فعالیت، وسایل هنری، برگه، قرآنپوستر، داستان، نقاشی، شعر انقلابی
---
🔴 بخش چهارم: جمعبندی و ارزشیابی پایانی
زمانفعالیت معلمفعالیت دانشآموزان
۱۵ دقیقهارائه بازخورد به فعالیتها، پرسش ارزشیابی:
امام خمینی (ره) چه کسی بود؟
چرا مردم انقلاب کردند؟
شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» یعنی چه؟ | پاسخ به سوالات، بازگویی آموختهها، تشویق گروههای فعال |
---
📌 تکلیف درسی
نوشتاری: بنویس اگر در زمان انقلاب بودی، چه کاری برای کشورت انجام میدادی؟
هنری: طراحی یک پوستر با موضوع «ایران آزاد»
خانوادگی: گفتوگو با یکی از اعضای خانواده درباره خاطراتشان از دهه فجر و ثبت آن
---
🔗 تلفیق با سایر دروس
درسنوع ارتباطمصداق
فارسیانشایی، ادبیداستاننویسی از زبان یک کودک انقلابی
قرآنمفهومیحدیث «حبالوطن منالایمان» + آیه «وَ أَعِدّوا لَهُم ما استَطَعتُم»
مطالعات اجتماعیتاریخیبررسی وقایع مهم سال ۱۳۵۷
هنرخلاقانهطراحی پوستر و نقاشی از جشن پیروزی انقلاب
---
📊 ارزشیابی نهایی
نوعروش
توصیفیمشاهده مشارکت دانشآموزان در گروه
کلامیپرسش و پاسخ درباره مفاهیم مطرحشده
عملکردیارزیابی محتوای پوسترها، داستانها و فعالیت گروهی
رفتاریبررسی همکاری، احترام، خلاقیت و روحیه جمعی دانشآموز
---
✅ نتیجهگیری نهایی:
در این طرح درس، دانشآموزان ضمن شناخت عمیقتری از مفاهیم دینی، با ارزشهای انقلابی نیز آشنا شده، مهارتهای گروهی، خلاقیت هنری و روحیه ملی خود را تقویت میکنند.
---